Списание за дизайн, визуална култура и Новата медия.
Главна > Статии > Ползваемост
Далай Лама веднъж каза, че простотата е ключът към щастието в модерния свят. Тази философия може да се приспособи към областа на уеб дизайна и дизайна на дигитални интерфейси.
Изрази като "Направи го просто, тъпако!", "Убий любимците си" и "По-малко е повече" ни убеждават, че простотата е важна.
Простото издържа дълго. Простотата е необходима, за да може да се предаде правилно всяка една идея.
Смята се, че когато представяте нещо говорейки, съобщението ви е съставено на 60% от езика на тялото, 10% от самото изказване и 30% от интонацията на гласа.
Ако това беше вярно поне отчасти и за уеб дизайна, то бихме могли да кажем, че в мрежата съобщението е съставено 60% от дизайна, 10% от съдържанието и 30% от стила на писане.
Аз вярвам, че съдържанието е кралят. То винаги ще бъде кралят. Но—очевидно—дори и прекрасно написан текст лесно изчезва ако е поставен в лошо оформена среда или пък се откроява, когато е поставен в добре оформен контекст.
Постоянството помага при създаването на прости неща. В среда, в която нищо не е константно, постоянството в интерфейса е от най-голямо значение. Аз съм "за" иновативните интерфейси. Но когато натискат стрелка сочеща надолу, хората очакват елементът (напр., текст) да се премести надолу, а не нагоре.
Най-добрите дизайнерски решения са прости, защото те не съдържат елементи, които не са необходими... и съдържат необходимите елементи по начин, който изглежда логичен.
Трите основни елемента на графичния дизайн са балансът, контрастът и невидимите линии.
Блансът се отнася до цялостното подреждане на изображенията, графичните елементи и типографията в един дизайн. Контрастът се отнася до взаимодействието между различните елементи на дизайна. Невидимите линии са областите създавани между различните части на дизайна (например, осезаемите, но невидими линии, които са построени хоризонтално и вертикално между някои елементи в една печатна страница).
Добрият дизайн, независимо от средата или аудиторията, в която действа, оценява внимателно тези три елемента. Ако е пренебрегнат един от тях, дизайнът ще бъде небалансиран. Например, един дизайн може да бъде изключително добре балансиран визуално и доста сложен графично, но независимо от това - незавършен, заради глупавия избор на цвят. Всички елементи са еднакво важни.
Познаването на трите елемента на дизайна е ключът към достигането на простота.
Когато един дизайн не изглежда точно както би трябвало, повечето дизайнери са склонни да добавят елементи, вместо да махат ненужните, а това води до претрупани дизайнерски решения. Понякога е по-добре да започнеш наново, вместо да се опитваш да оправиш или промениш дизайна. Цитирам hell.com: "опитите да се поправи или промени някой проблем, гарантират и удължават неговото съществуване."
Овладяването на умението да се питате "това трябва ли на всяка цена да бъде тук?" е първата стъпка при създаването на простота. Следващата е да се разбере какви са интересите на вашата публика.
Ако наистина бях разбрал как работят хората, едва ли щях да пиша тази статия, вместо да пия перфектно смесено дайкири под палмовите дървета на някой плаж, далеч от Швеция.
Аз обаче съм разбрал малко, просто изследвайки собственото си поведение. С течение на годините открих, че за да се прави добър дизайн е необходимо да се вземе под внимание начинът, по който в основни линии работят хората.
1. Хората искат да им е забавно: Това обяснява защо игрите и порнографията са толкова популярни в мрежата. Освен това обяснява защо толкова много хора са обсебени от телевизията - защото тя е превъзходен начин да се зъдава непрекъснат поток от различни визуални и звукови дразнители. Това в голяма степен устройва нашите умове, понеже мозъкът лесно губи интерес, когато се занимава с нещо, което не възбужда никакви реакции.
Да забавляваш значи да пленяваш вниманието. Класическият цитат - "Кажи ми и ще забравя, покажи ми и ще запомня, включи и мен и съм твой" подчертава факта, че емоционално ангажираната комуникация е най-добрият начин да разпространиш едно съобщение.
Например, двама участници в конференция могат да представят една и съща реч и тя да предизвика два различни резултата - едната, оставяйки доволна аудитория, а другата - недоволна. Разликата ли? 60% език на тялото, 30% интонация на гласа. (10% за съдържанието са равни и за двамата.) Докато всички елементи на общуването не взаимодействат пълноценно помежду си, не може да се постигне ефективна и емоционално ангажираща комуникация.
2. Хората искат да се чувстват умни и да откриват разни неща: Ето защо е измислен изразът "не говори, а покажи" (и освен това ето защо всички ние мразим рекламите на пасти за зъби).
Допрете палеца и показалеца си. Нека този кръг символизира общуването. Сега отворете кръга като разделите пръстите си.
Разстоянието между пръстите символизира проблемите в общуването. Ако проблемите (разстоянието) са прекалено големи, съобщението ще бъде прекалено неразбираемо за хората. Ако кръгът е прекалено тесен, съобщението е прекалено очевидно (пастата за зъби) и затова безинтересно.
3. Хората нямат време да разучават неща, които са прекалено сложни: Хиляди души никога не са настройвали видеото си. WAP (wireless application protocol) не е истински успешен, защото е сложен и очевидната му полза остава скрита. Много хора предпочитат да си резервират самолетни билети онлайн понеже нормалната процедура е сложна и е по-лесно да се плати на туристическа фирма. Стотици dot-com компании фалираха, защото нямаха разбираем за хората бизнес план.
Независимо дали правите нов сайт, нов продукт или се опитвате да защитите мнението си в дискусия, винаги е добре да помните, че повечето хора имат ограничено търпение.
Ето защо простотата е важна.
Какво е простота? Тя може да се определи като "отсъствие на ненужни елементи" или още по-кратко - "най-важното".
Просто не означава отегчително. Просто не означава повърхностно. Простотата е особено важна, когато се оформят интерфейси, които са богати на информация и средства за общуване.
Простотата не е стил на дизайн, тя е възглед за дизайна, подход, който често дава най-красивите и най-полезните резултати.
Честа грешка е да се мисли, че достигането на простота е въпрос на намаляване, на свеждане до нещо, което е по-съвършено от "простия" краен резултат. Точно обратното - простотата изисква сериозна мисъл и усилие.
Както написах в статията си Парчета от време - "Един съвременен парадокс е това, че е по-лесно да се създават сложни интерфейси, защото е прекалено сложно да ги опростиш."
Простотата не се усвоява лесно. Аз обаче нахвърлих една формула, която поставя основата на простотата.
Алберт Айнщайн е казал: "Ако А е да се успее в живота, то А = x + y + z. Да работиш е х, y е да играеш, а z e да слушаш."
Една действаща формула за простота (където А е равно на простота) може да бъде A = x + y + z. x е старателното проучване и подготовка, y е да играеш а z е намаляването на ненужните елементи.
Ако наистина познавате публиката и целите си и създавате с мисъл преди всичко за тях, то сте спечелили първата битка.
Създавайки дизайн, който ангажира посетителя на ниво възприятия (също на сетивно ниво), вие печелите и втората битка.
Ако удържите на тези позиции и отстраните нещата, които са ненужни, то печелите и войната, която оставя постетителя доволен.
Написано под влиянието на: Flesh Quartet, Cibo Matto, Laika, Weekenders и Beatnuts.
Статия в категория Ползваемост
Ключови думи: простота, организация
Източник: Keep it simple, stupid!
Digital Web Magazine, http://www.digital-web.com
Все още не можете да намерите онова, което търсите? Защо не пробвате с това малко поленце отдолу (подсказки: въвеждайте повече думи; пишете на кирилица; използвайте по-конкретни понятия.)